Fascinují tě barvy a psychologie za nimi? Pokud ano, tak nejsi sám, spousta lidí se mě na věci ohledně barev ptá.
Hodně často slyším: “no naše stránka nefungovala příliš dobře, protože jsme nezvolili správné barvy”
Opravdu??
Pokud stránka vůbec nefunguje, tak to nejspíš nebude pouze problém barev. Většinou je to problém obsahu a rozvržení.
Barvy mohou ovlivnit konverze (tím pádem i zisky) nicméně ne o moc. Zpravidla méně než si lidé myslí.
Barvy jsou jedna z naprosto posledních věcí, které testuji.
Ohledně barev je obecně dobré nikdy nepoužívat modrou barvu pro text na který se nedá kliknout. Modrá barva patří odkazům.
Jinak většinou ani tak nejde o barvy jako spíše o kontrast. Hlavní problém, které barvy mohou přinést, je špatná čitelnost.
Vždy je hlavní se soustředit na to, aby se stránka co nejpohodlněji četla a písmo bylo výrazné a jasně čitelné. Design na úkor pohodlné čitelnosti snižuje konverze.
Když máme dobrý kontrast a stránka je skvěle čitelná, tak je tu pouze pár pravidel, které se snažím dodržovat. Pro tlačítka z největší části využívám zelenou barvu, pokud jde o tlačítko kde po návštěvníkovi chci nějaké větší rozhodnutí a nebo vyplnění nějakého formuláře.
Zelená v těchto situacích nepůsobí akresivně a v podstatě lidem řekne “nyní to tady můžeš v klidu vyplnit a až budeš hotový prostě klikni”
Facebook například používá zelenou barvu pro tlačítko, které slouží k vytvoření účtu
Pokud facebook v tomto případě využívá zelené tlačítko, tak můžeme s klidem říci, že tato barva je pro následující situace nejvhodnější.
Když se podíváme dál tak u jednoduchých odkazů vidíme často modrou. Například u facebook tlačítko pro přihlášení je už modré, stejně jako odkazy ve spodku stránky.
Modrou pro tlačítka odkazy je dobré používat v případě pokud jde o “snadné kliknutí”, kdy toho po lidech příliš nechceme.
Modrou barvu pro tlačítka používá například i apple.
Takže zelená pro tlačítka, kde toho chceme po lidech více a modrá pro “snadno klikatelná” tlačítka je vždy dobrá volba. V některých případech fungují skvěle i jiné barvy. Například oranžová funguje dobře na stránkách pro sběr kontaktů, ale vždy je nutné přihlédnout ke konktrastu tlačítka vůči zbytku stránky. Je nutné, aby tlačítko, na které lidé mají kliknout, bylo dobře viditelné.
Jak sladit barvy na stránce?
Vybírání vhodných barev na stránku které se k sobě budou hodit, někdy může zabrat opravdu hodně času. Nebo alespoň mně vybírání barev co vedle sebe budou vypadat ok zabíralo dost času než jsem narazil na jeden skvělý nástroj, který vybírání barev hodně zjednoduší.
Díky tomuto nástroji si můžeme pohodlně vybrat paletu barev, které k sobě krásně půjdou a použít je na naší stránce.
http://colorschemedesigner.com/
Nástroj se ovládá jednoduše posunováním černé kuličky. Vždy na pravé straně se potom ukazuje sada barev pro použití na stránce. Po kliknutí na kulaté tlačítko “komplement” na vrchu stránky je také možné si zobrazit kontrastní barvy, které dobře půjdou s naší základní paletou barev.
Ovládání programu je více vysvětlené ve videu.